UZYSKALIŚMY "Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowe Żywienie
i Aktywność Fizyczną" w ramach projektu KIK/34












Powstał nowy film edukacyjny z Pascalem Brodnickim o II śniadaniu, tym razem skierowany do rodziców



Drugie śniadanie w szkole – ważny posiłek dla zdrowia dziecka - otwórz

Pascal proponuje sałatkę z kaszy jaglanej - otwórz

Treść wpisu na bloga o temacie „Od dziś zaczynamy mądre żywienie” - otwórz

Treść wpisu na bloga o temacie „Od dziś zaczynamy mądre żywienie” - otwórz

ZDROWE ŻYWIENIE-prezentacja Emilii Zińczuk kl. 2B




Obserwując młodzież, łatwo zauważyć, że odżywia się ona nieracjonalnie. Świadczy o tym widok wielu osób z nadwagą, chipsy, batoniki i napoje gazowane w rękach uczniów na przerwach w wielu szkołach oraz kolejki
do różnych lokali z "fast foodami".
Statystyki alarmują o wzroście zachorowalności na choroby układu krążenia, nowotwory i cukrzycę coraz młodszych ludzi.

Młodzież w naszej szkole ma podstawy nauki o zasadach zdrowego odżywiania się, ale biorąc pod uwagę, że jest to niewystarczająca ilość godzin w cyklu kształcenia, nie ma szans, aby wdrożyć obszerną wiedzę świadomego sposobu odżywiania. Tymczasem tylko zdrowa dieta,
w połączeniu oczywiście z odpowiednią dla wieku aktywnością fizyczną, daje gwarancję zachowania zdrowia w wieku średnim i starszym.

Wychodząc naprzeciw potrzebom młodzieży w zakresie promocji zbilansowanej diety oraz aktywności fizycznej realizowany jest w naszej szkole projekt informacyjno – edukacyjny: KIK-34.

Przekonanie młodzieży do zmiany modelu żywienia może przełożyć się na całe rodziny, które mają szansę odżywiać się bardziej świadomie.
Młodzież wdrożona do dbania o zdrowie, będzie również zdrowo odżywiała założone w przyszłości rodziny.

Zdrowe odżywianie łączy się ze świadomymi zakupami produktów żywnościowych. Ważne jest, aby nauczyć młodzież czytania etykietek
i wybierania produktów zawierających jak najmniej soli, polepszaczy, konserwantów i sztucznych barwników. Zdrowe odżywianie to także znajomość właściwych zasad i diet, polecanych przez dietetyków i lekarzy,
to rozwijanie umiejętności komponowania składników pokarmowych, gdyż tylko ich różnorodność może być zdrowa dla człowieka.



Piramida pokazuje od podstawy, czyli od rzeczy, które powinno spożywać się najczęściej w ciągu dnia do szczytu, czyli produktów, które powinno się spożywać sporadycznie.

Ćwiczenia:
Kluczem do utrzymanie zdrowego stylu życia jest dbanie o swoją kondycję. Powinniśmy poświęcić na ćwiczenia minimum 30 minut dziennie. Polecamy więc poranną gimnastykę oraz uprawianie jakiegoś sportu chociażby rekreacyjnie.

Produkty zbożowe:
Powinno się je spożywać ok. 4-5 porcji dziennie.Wiele osób dbających o linię lub stosujących diety redukcyjne boi się pieczywa, ryżu, czy makaronów. To błąd, pod warunkiem, że będziemy wiedzieć, jakie produkty zbożowe są najlepsze, a najlepsze to pieczywo razowe z pełnego ziarna, ryż naturalny brązowy, różnego rodzaju kasze (gryczana, jaglana etc), makaron razowy lub z pszenicy durum, otręby. Produkty te zawierają dużo niezbędnego w codziennej diecie błonnika.

Warzywa i owoce:
Warzywa- bogactwo witamin i raj dla kucharzy. Mają bardzo niewiele kalorii, najlepiej dodawać je do każdego posiłku, można spożywać w praktycznie nieograniczonych ilościach. Do koloru, do wyboru- każdy znajdzie coś dla siebie. Owoce, choć również bogate w niezbędne składniki odżywcze, powinny być spożywane w mniejszych ilościach, najlepiej raz, dwa razy dziennie, ze względu na swoją kaloryczność oraz znaczną zawartość cukrów.

Nasiona i warzywa strączkowe:
Nie możemy zapominać o grochu, fasoli oraz orzechach. Najlepiej jeść orzechy włoskie
i migdały, niewielką garść raz dziennie, żeby wspomóc procesy myślenia i koncentrację.

Chude mięso, ryby i jajka:
Kurczaki, indyki, tuńczyki, łososie, dorsze czy makrele- tego typu mięso najlepiej spożywać zamiast mięsa czerwonego, 2 niewielkie porcje raz dziennie. Z jajkami podobnie.

Mleko i nabiał:
Powinno się spożywać raz dziennie. W tej grupie znajdują się: jogurty naturalne, sery, serki, twarożki.

Na samej górze, u szczytu piramidy znajdziemy produkty, które powinniśmy spożywać tylko okazyjnie, parę razy w miesiącu. Są to: czerwone mięso i produkty z pszenicy oraz produkty zawierające cukier w tym przede wszystkim słodycze.